Spora Desteğe Sağlanan Vergi Teşvikleri

Küçüklü büyüklü, kadınlı erkekli başta futbol ve basketbol olmak üzere sporun her türlüsüne ilgi duyan bir milletiz. Bu anlamda, özellikle 4 büyükler olarak adlandırılan Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor spor kulüpleri çok sayıda taraftara sahip.

Bir takımı desteklemenin taraftarına yüklediği öznel bazı sorumluluklar var. Çok büyük bir ekonomi haline gelen spor müsabakalarının asli unsuru olan kulüplerin mali açıdan yeterliklerini sağlamaları ve taraftarlarını mutlu edecek neticelere ulaşmaları için hiç şüphesiz renklerine gönül verenlerin desteğini almaları gerekiyor.

Spor karşılaşmalarını yayınlayan kanal ya da platformlara üye olunması, kombine bilet satın alınması, kulüp logosunu taşıyan ürünlerin edinilmesi ilk akla gelen destek kalemleri. Ancak maddi durumu belli bir düzeyin üzerinde olan kişi ve kurumlar için daha büyük çaplı katkı sunulması da muhtemel. Üstelik bu katkıların vergi matrahı ile ilişkilendirilmek suretiyle kısmen ödenecek vergiden tenzil edilmesi de imkan dahilinde. Bağış, sponsorluk ve reklam olmak üzere başlıca üç ana yol ile hem takımınıza destek sağlayabilir hem de vergi avantajı yaratabilirsiniz.

Bağışlar

Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince kamu yararına çalışan derneklere makbuz karşılığında yapılan bağış ve yardımların toplamının o yıla ait beyan edilecek gelirin/kurum kazancının %5’ine kadar olan kısmı, beyanname üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla kazançtan indirim konusu yapılabiliyor.

Örneğin; başta Beşiktaş Jimnastik Kulubü Derneği, Fenerbahçe Spor Kulubü Derneği, Galatasaray Spor Kulubü Derneği ve Trabzonspor Kulubü Derneği olmak üzere kamu yararına çalışan dernek statüsüne sahip toplam 389 derneğe bu kapsamda bağış yapılabilmesi mümkün.

İndirim şartları neler ?

Matrahtan indirilmesi için bağış ve yardımın;

-Kamu yararına çalışan derneğe yapılması,

-Makbuz karşılığı olması,

-Karşılıksız yapılması,

-Sadece ilgili dönem kazancından indirilmesi

-Beyannamede ayrıca gösterilmesi gerekiyor.

İndirilemeyen kısım diğer yıla nakledilemiyor.

%’5’lik sınır

Matrahın tespitinde indirim konusu yapılabilecek bağış ve yardımların tutarı, o yıla ait kazancın %5’i ile sınırlı. Yani kazanç olmaması durumunda bağış ve yardımın indirim konusu yapılması da mümkün değil. Örneğin; ilgili yıl kazanç tutarı 10 milyon TL ise bağış konusu yapılabilecek üst sınır 500 bin TL oluyor. Aynı örnek üzerinden gidersek, ilgili yıl 600 bin TL bağış yapan bir kurum bunun 500 bin TL’lik kısmını vergi matrahından indirim konusu yapabilecek ve 110 bin TL (500 bin TL x %22) eksik kurumlar vergisi ödemek suretiyle bağışın bir kısmını vergiden düşmüş olacak. 

Sponsorluk desteği

Sponsorluk harcamaları, ticari kazancın elde edilmesi ile doğrudan ilişkili olmayan veya ilişkisi ölçülemeyen, sosyal amacı öne çıkan harcamalar.

-Resmi spor organizasyonları için yapılan saha, salon veya tesis kira bedelleri,

-Sporcuların iaşe, seyahat ve ikamet giderleri,

-Spor malzemesi bedeli,

-Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün uygun göreceği spor tesisleri için yapılan ayni ve nakdi harcamalar,

-Sporcuların transfer edilmesini sağlayacak bonservis bedelleri,

-Spor müsabakaları sonucuna göre sporculara veya spor adamlarına prim mahiyetinde ayni ve nakdi ödemeler gibi harcamalar sponsorluk harcaması olarak değerlendiriliyor.

Profesyonel – amatör ayrımı

Sponsorluk harcamalarının; kanunlarca tespit edilen amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için %50’si gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde beyan edilen kurum kazancından indirilebiliyor.

Konuyla ilgili olarak Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü tarafından Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına yazılan 05.12. 2006 tarih ve 1351 sayılı yazıda şu önemli ifadelere yer verilmiş durumda:

"3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükümlerine göre futbol hariç diğer branşların sevk ve idaresi görevi Genel Müdürlüğümüze, her türlü futbol faaliyetlerini milli ve milletlerarası kurallara göre yürütmek, geliştirmek ve Türkiye'yi futbol konusunda yurtiçi ve yurtdışında temsil etmek görevi ise 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 1. maddesi uyarınca Türkiye Futbol Federasyonuna verilmiştir. Genel Müdürlüğümüze bağlı bütün branşlar amatördür. Bu hükümler çerçevesinde; Genel Müdürlüğümüzce sevk ve idare edilen tüm spor branşları amatör, Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığınca sevk ve idare edilen futbol faaliyetlerinden Türkiye Süper Ligi, İkinci Ligi ve Üçüncü Ligleri profesyonel, daha alt düzeyde yapılan diğer futbol faaliyetlerinin ise amatör olarak kabul edilmesi gerektiği mütalaa edilmektedir..."

Buna göre en üst basketbol veya voleybol liginde mücadele eden bir takıma sağlanan sponsorluk desteğinin, ilgili spor dalları amatör spor dalı olarak belirlendiği için %100’ü indirim konusu yapılabilecekken; ikinci futbol liginde mücadele eden bir futbol takımına sağlanan sponsorluk desteğinin ise sadece %50’si indirim konusu yapılabilecek. Bu durumda da indirim konusu yapılan tutarın %22’si kadar vergi avantajı sağlamak, bir diğer deyişle bu tutarda vergiyi eksik ödemek mümkün.

Sponsorluk şartları

Sponsor olmak biraz meşakkatli; zira, sıkı şekil şartları söz konusu. Sponsorluk uygulamasına ilişkin usul ve esaslar, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliğinde düzenlenmiş durumda. Buna göre, sponsorluk hizmeti alan ile sponsor arasında her iki tarafın hak ve yükümlülüklerini içeren yazılı bir sözleşme yapılması gerekmekte.

Gerçek ve tüzel kişiler, süresiz bir şekilde sponsor olamayacakları gibi; bunların herhangi bir şekilde vergi borçları da bulunmamalı. Bu nedenle kurumların sponsor olabilmeleri için bağlı bulundukları vergi dairesine müracaat ederek, vergi borcu olmadığına dair bir yazı almaları ve yapılan sponsorluk sözleşmesinin bir örneğini ilgili vergi dairesine vermeleri gerekiyor.

Reklam vermek

Kulübe destek olmanın en ticari yolu şüphesiz reklam vermek. Zira reklam vererek hem kulübünüze destek olabilir hem de şirketinizin ya da ürünlerinizin bilinilirliğini artırarak hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirebilir veya ikna edebilirsiniz.

Uygulamada; spor sahalarına, sporcuların veya diğer ilgililerin spor giysilerinin ya da spor araç ve gereçlerinin üzerine yazılı veya elektronik sinyaller yardımıyla sanal olarak kurumun tanıtımının yapılmasını sağlayacak amblem, marka, isim ve benzeri işaretler konulması gibi doğrudan ticari fayda sağlayan ve kurumun tanıtımını amaçlayan harcamalar reklam harcaması olarak değerlendiriliyor.

Reklamda sınır yok

Reklam vermenin en büyük avantajı bağış ve sponsorluktan farklı olarak reklam harcamasının bir indirim değil gider unsuru olması. Bir diğer deyişle, bağış ya da sponsorluk harcamaları ancak belli şartlar ve sınırlar çerçevesinde beyanname üzerinden indirim konusu yapılabilirken; reklam harcamaları, diğer giderler gibi doğrudan kayıtlara masraf olarak yazılıyor. Örneğin; o yıl zararda iseniz, bağış ya da sponsorluk desteği nedeni ile vergi avantajı elde edemezken; reklam harcamasını kayıtlara gider olarak geçirerek zararınızı artırabilir, bu zararı da sonraki yıllarda yapılacak kardan mahsup edebilirsiniz.

Eğer şirketiniz o yıl karda ise de; reklam harcamasının %22’si kadar kurumlar vergisi avantajı yaratmanız, ayrıca reklam harcaması nedeni ile doğacak KDV’yi de her durumda indirim konusu yapmanız mümkün. Ender İnelli   https://www.vergidegundem.com

Hakkımızda

 ö z d o ğ r u l a r, 18.08.1988 tarihinde kurularak, Mali Müşavirlik faaliyetine başlamıştır. 

Sektöründe en iyi olma duygusu ile personeline "Kalite" bilincini yerleştirmeyi, Kalite Yönetim Sistemini sürekli iyileştirmeyi, müşterilerine en iyi hizmeti sunmayı, amaç edinerek, 2003 Yılında, alanında Türkiye' de ilk olarak ISO 9001: 2000 Belgesi almıştır.

 

Mali Takvim

Öne Çıkanlar

  • BORSAYA AÇILAN ŞİRKETLER AÇISINDAN EMİSYON PRİMLİ PAYLARA YÖNELİK ÖRNEK UYGULAMA EMİSYON PRİMİ TİCARİ KARA DÂHİL DEĞİLDİR. ÖZKAYNAKLAR ARASINDA 520 PAY…
  • Yatırım Teşvik Belge Kapsamında KDV İstisnası Yatırım Teşvik Belgesi Sahibi Mükellefe Belge Kapsamındaki:· Makine Ve Teçhizat İthal…
  • 258- YAPILMAKTA OLAN YATIRIMLAR HESABINA AİT ENFLASYON DÜZELTME FARKLARININ KAYDİLDİĞİ 549 ÖZEL FONLAR HESABININ YENİDEN DEĞERLEME FARKLARI MUHASEBELEŞTİRİLMEYECEK Bilindiği gibi 7529 sayılı Kanunla; Yapılmakta Olan Yatırımlar hesabının düzeltme…
Top