YER ALTI MADEN İŞLERİNDE KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİNİN MİKTARI

Yer altı maden işlerinde ve yer altı maden işleri haricindeki işlerde, günlük kısa çalışma ödeneği miktarı, sigortalı işçinin son 12 aylık prime esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama brüt kazancının %60’ıdır. Bu miktar, 16 yaşından büyükler için uygulanan brüt asgari ücretin %150’sini geçemez.

10.09.2014 tarihli ve 6552 sayılı Kanunun 9’uncu maddesiyle ilave edilen ve 11 Eylül 2014 tarihinde yürürlüğe giren 3413 sayılı Maden Kanunu’nun Ek 9’uncu maddesinde, Bu Kanunun 2’nci maddesinde sayılan  4. Grup madenlerden “Linyit” ve “Taşkömürü” çıkarılan işyerlerinde, yer altında çalışan işçilere ödenecek ücret miktarı 4857 sayılı Kanunun 39 uncu maddesi uyarınca belirlenen asgari ücretin iki katından az olamayacağı belirtilmiştir.

Kısa çalışma ödeneği, işyerinde uygulanan haftalık çalışma süresini tamamlayacak şekilde, çalışılmayan süreler için aylık olarak hesaplanarak İŞKUR tarafından işçinin adına her ayın sonunda PTT’ye yatırılmaktadır.

Örnek:  01.11.2015 tarihinde kısa çalışmaya başlamış olan bir işyerinde kısa çalışma yapacak işçinin son 12 aylık primleri asgari ücret üzerinden ödenmiş ise, (1.273,50x2x4= 10.188,00)+(1.201,50x2x6= 14.418,00)+ (1.134x2x2= 4.536,00) = 29.142,00/360= 80,95 TL. günlük kısa çalışma ödeneği alması söz konusudur. Haftalık çalışma süresi 37.5 saat olarak belirlenmiş bulunan ve haftada 6 gün çalışan bu işyerinde haftalık çalışma süresi ½ oranında azaltılmışsa, bu işyerinde çalışan işçiye haftalık çalışılmayan 17.5 saat için olmak üzere kısa çalışma ödeneği olarak ayda 12 gün kısa çalışma yapması karşılığında örneğimizde yer alan işçiye 3 ayı geçmemek üzere fiilen kısa çalışma yapılan süre kadar ayda 80,95 x 12=  971,40 TL. kısa çalışma ödeneği ödenecektir.

01 Kasım 2015-31 Aralık 2015 tarihleri arasındaki sürede kısa çalışma ödeneği olarak ödenecek miktar ayda en fazla 1.273,50x%150= 1.910,25 TL’dır.

Şayet işyerinde deprem, yangın, su baskını, salgın hastalık, seferberlik ve benzeri nedenleri kapsayan bir haftadan fazla süreyle işin durmasını gerektiren zorlayıcı sebeplerle kısa çalışma yapılması durumunda, bu işyerinde çalışan işçiye 4857 sayılı Kanun gereği çalışamayan veya çalıştırılmayan işçiye bu bekleme süresi içinde bir haftaya kadar her gün için yarım ücret ödeneceğinden, bu bir haftalık süreden sonra işçiye çalışılmayan günler için kısa çalışma ödeneği ödenecektir.

Kısa çalışma ödeneği nafaka borçları dışında haciz veya başkasına devir ya da temlik edilememektedir.

İşçiye,  kısa çalışma ödeneği ödenen günler için İŞKUR tarafından 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu gereği işsizlik sigortası fonundan yalnızca genel sağlık sigortası pimi ödenmektedir. Diğer bir deyişle, İŞKUR’dan kısa çalışma ödeneği alınan süre için emeklilikte geçerli olan “Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortası Primi”nin Sosyal Güvenlik Kurumuna ödenmesi, dolayısıyla işçinin kısa çalışma ödeneği aldığı süreden Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortası yönünden yararlanması söz konusu olmamaktadır.

KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİNİN ÖDEME SÜRESİ

Kısa çalışma ödeneği süresi fiilen kısa çalışma yapılan süre kadardır. Ancak, bu süre 3 aydan fazla olamamaktadır. 

Kısa çalışma ödeneği süresini 6 aya çıkartma ve uzatılan süreye ait kısa çalışma ödeneği ödemelerinin işsizlik ödeneğinden mahsup edilip edilmeyeceğine karar verme konusunda Bakanlar Kurulu’na yetki verilmiş bulunmaktadır.

YAPILAN YERSİZ ÖDEMELERİN NASIL GERİ ALINMASI

Sigortalının kusurundan kaynaklandığı belirlenen fazla ödemeler, ödemenin yapıldığı tarihten itibaren yasal faizi ile birlikte sigortalıdan, işverenin verdiği hatalı ve/veya yanlış bilgi ve belgelere dayanılarak yapılan fazla ödemeler ise, ödemenin yapıldığı tarih itibarıyla yasal faizi ile birlikte işverenden geri alınmaktadır. Raşit Ulubey/E-Yaklaşım/Aralık 2015/ Sayı: 276Formun Üstü

Formun Altı

Bu makalede yer alan açıklamalar, yazarının konu hakkındaki kişisel görüşünü yansıtmaktadır. Makaledeki bilgi ve açıklamalardan dolayı Özdoğrular smmm ltd. şti /Mehmet Özdoğru ve/veya ozdogrular.com./com.tr' ye sorumluluk iddiasında bulunulamaz. Mevzuatın sık değiştirilen ve farklı anlayışlarla yorumlanabilen yapısı nedeniyle, herhangi bir konuda uygulama yapılmadan önce konunun uzmanlarından profesyonel yardım alınmasını tavsiye ederiz.

Hakkımızda

 ö z d o ğ r u l a r, 18.08.1988 tarihinde kurularak, Mali Müşavirlik faaliyetine başlamıştır. 

Sektöründe en iyi olma duygusu ile personeline "Kalite" bilincini yerleştirmeyi, Kalite Yönetim Sistemini sürekli iyileştirmeyi, müşterilerine en iyi hizmeti sunmayı, amaç edinerek, 2003 Yılında, alanında Türkiye' de ilk olarak ISO 9001: 2000 Belgesi almıştır.

 

Mali Takvim

Öne Çıkanlar

  • 1 TL için 532.000 TL Fazla Vergi Ödeme Riski Sosyal içerik üreticilerinden ile Appstore, Google Play üzerinden gelir elde…
  • BORSAYA AÇILAN ŞİRKETLER AÇISINDAN EMİSYON PRİMLİ PAYLARA YÖNELİK ÖRNEK UYGULAMA EMİSYON PRİMİ TİCARİ KARA DÂHİL DEĞİLDİR. ÖZKAYNAKLAR ARASINDA 520 PAY…
  • Yatırım Teşvik Belge Kapsamında KDV İstisnası Yatırım Teşvik Belgesi Sahibi Mükellefe Belge Kapsamındaki:· Makine Ve Teçhizat İthal…
Top